„Podobu budoucnosti dnes úplně jasně popsat nedokážeme. Ať už ale bude jakákoliv, všichni budeme sdílet tu stejnou. Nejen proto bychom se měli starat, ať je co nejkrásnější a nejčistší. Cesty, jak k takové podobě přispět, jsou různé. Footshop se dlouhodobě snaží poukazovat na to, že ke změně11 nemusí vést jen velké a radikální kroky a že bez spousty těch malých k překročení řeky či k posunu myšlení nedojde. Náš nejnovější počin ale paradoxně žádná maličkost není. Je to obří nástěnná malba v pražských Holešovicích, která čistí ovzduší,“ říká za společnost Footshop Jan Sedloň.
Mural je součástí kampaně s názvem We Share the Same Future (v překladu Sdílíme stejnou budoucnost), na které Footshop spolupracuje se značkou Nike. Na budově bývalého podniku Tesla Holešovice by měla malba zůstat do konce léta, kdy by měla začít rekonstrukce objektu. Jejím autorem je umělec s českými kořeny David Strauzz.
„Těch 350 metrů čtverečních funguje jako vzrostlý les o stejné ploše. Denně zvládne z ovzduší pohltit až 15 kilogramů škodlivin,“ uvedl Jan Sedloň a dodal: „Hledali jsme možnost, jak komunikovat ekologii uvnitř měst, a chtěli jsme zdůraznit, že každý krok, který pomůže ovzduší nebo prostředí, ve kterém žijeme, má smysl.
Rozměr nástěnné malby je 350 čtverečních metrů, spotřebovalo se 130 kilogramů barev a za výsledkem je týden tvrdé práce. Použity byly speciální italské barvy Artlite. Ty jsou schopné zachycovat nečistoty z ovzduší, kterých mají obzvlášť velká města, jako je i Praha, značné množství. Barva je ze 100 % tvořena minerálními látkami, které na principu fotokatalýzy reagují na sluneční záření, pomocí něhož jsou schopné chemicky rozkládat zachycené škodlivé látky. Ty se reakcí transformují na již bezpečné molekuly solí. Projektem chceme především ukázat, že možnosti, jak snížit vlastní uhlíkovou stopu, opravdu existují. Našli bychom je téměř v kterékoli naší denní aktivitě. A co víc, většinou nemusejí být spojené s radikálními kroky, které někdy působí jako jediná možná cesta vedoucí ven z naší ne úplně optimální ekologické situace.“
www.about.footshop.com
Foto: archiv Footshopu
O komentář k této realizaci a možnému účinku jsme požádali Ing. Richarda Miliče, CSc., Synpo a.s.
Použití fotoaktivních pigmentů je známo a testováno již delší dobu. Bylo potvrzeno, že dopadem UV záření na fotoaktivní pigment se vytváří atomární kyslík, který likviduje organické látky. I v Synpu se takové studie dělaly a působení se potvrdilo. Osobně nevím, jak by les absorboval chemické látky, spíše je to jen marketing. Může absorbovat oxidy dusíku. Také tvrzení, že „Pomáhá rozložit oxidy dusíku či těkavé organické látky z okolního ovzduší na pro lidi neškodné molekuly solí“ je nepřesné. Nevznikají soli, ale oxid uhličitý. A z oxidu dusíku by se stal pouze jiný oxid dusíku. Problém je, že ten fotoaktivní pigment si nevybírá, a rozkládá tedy i běžná pojiva nátěrových hmot. Proto jedinou možností jsou minerální barvy, silikátové, na bázi vodního skla nebo jim podobné.