JAK VNÍMÁME BÍLOU BARVU, CO OD NÍ V INTERIÉRU OČEKÁVÁME A PROČ NENÍ VŽDY BÍLÁ OPRAVDU BÍLÁ
Základem je samozřejmě účel použití. Někde je to předem dané – například ve zdravotnických zařízeních nebo prostorech s minimem přirozeného světla.
Výrobci označují své produkty slovy extra bílá, zářivě bílá, polární bílá… Pokud byste ale barvy aplikovali na zeď vedle sebe, zjistíte, že každá bude bílá jinak. Důvodem je jejich složení a také materiály použité při výrobě. Výsledek tedy může někdy překvapit. Na obalu produktu jsou uvedeny hodnoty v procentech, která mají vyjadřovat stupeň bělosti dle MgO nebo BaSO4. Mezi těmito stupnicemi je rozdíl 2,5 až 3 %, takže v praxi dochází k tomu, že výrobky dle BaSO4 v hodnotě od 91 % jsou rovny výrobkům dle MgO s bělostí 94 %. Neboli jinými slovy, až bude zákazník malovat příště nebo dělat opravu zdi, tak nezná-li barvu, kterou se malovalo a nebo hodnotu MgO nebo BaSO4, může se stát, že stěna nebude stejně „bílá“, ale bude našedlá, namodralá nebo nažloutlá.
Bílá x lomená bílá
- Co to je lomená bílá?
- Je v RAL, NCS nebo Pantone vzorníku?
- Proč ji vůbec chceme?
Značka barev Vitex takové problémy neřeší. Všechny její barvy jsou stejně bílé, dle výše uvedené terminologie extra bílé, a cena určuje pouze jich funkci (otěruvzdorná, omyvatelná, proti plísním, antibakteriální, pro operační sály…). Barvy jsou postavené na titanové bělobě, takže mají navíc vysokou kryvost a rozliv. Práce s nimi je tak rychlejší, a tedy i ekonomická.
Lomená bílá – degradace barvy
O to víc zamrzí obavy zákazníků, že interiér v extra bílé barvě bude až moc světlý a dotlačí designéra nebo malířskou firmu k barvě s nižší bělostí, nebo dokonce k degradaci barvy přidáním pigmentu, aby vytvořili takzvanou lomenou bílou. Barva tak není bílá, ale dostává nádech do žluté, modré nebo šedé. A jsme zpět u problematiky následné opravy. Zákazník jde do obchodu a bude chtít lomenou bílou? Co asi dostane za barvu?
Proč si to komplikujeme
První věcí je, že se designéři a malíři nechávají často vmanipulovat do obav zákazníka. Není lepší pracovat s vybavením interiéru, kterým se extra bílá barva „rozbije“? Nebo se zákazníkem pracovat a stěny interiéru barevně zkombinovat v klasických RAL, NCS nebo Pantone odstínech? Důležité je už jen to, že bílý interiér odráží světlo, interiér rozzáří a zákazník ušetří za svícení. Nehledě na to, že lomená bílá se musí vytvořit, a tak to pro malířskou firmu znamená kbelík s barvou otevřít, strojem dodat pigment, zavřít a nechat barvu promíchat. Zvýšená manipulace, čas, riziko chyby při míchání. Vše si zbytečně komplikujeme.
Bílá v projektech
- Díky vysoké kryvosti lze snížit počet vrstev.
- Díky vysoké vydatnosti vymalujeme více m² a bude méně odpadu z obalů.
- Díky titanové bělobě bude interiér bílý = vysoce odrazivý na světlo = bude se méně svítit (dříve zhasínat/později rozsvěcet).
Zjednodušení práce, nebo originální interiér
Někdo bude namítat, že na bílém podkladu jsou víc vidět zednické nedodělky, že se špatně opravuje nebo se s ním špatně pracuje. Vezměme to obráceně. Za prvé: i zedník je člověk, udělá občas chybu, ale jeho práce by měla být dobře odvedená a malíř si má zeď před nátěrem zkontrolovat. Za druhé: pokud máte dobrou barvu, opravy nejsou problém ani pro bílou. Za třetí: každá barva má své, ale dobré nářadí a dodržování pracovního postupu povede vždy k dobrému výsledku.
Podpora od začátku projektu
Značka Vitex se v posledních měsících snaží komunikovat s investory, projektanty, designéry i se samotnými zákazníky a poukazovat na klady nejen bílé barvy, ale také na to, co barva umí. Tedy věnovat pozornost omyvatelnosti pro zvýšení hygieny, antibakteriálním účinkům nebo účinkům proti plísním dle prostředí, kde má být barva použita. Poukazuje také na cenotvorbu, kdy s barvami Vitex lze malovat na dvě vrstvy, a to i sádrokartonové zdi, které jinak vyžadují tři i více nátěrů. Cílem je poukázat na to, že je potřeba vystoupit ze zajetých kolejí a nebát se začít používat nové, moderní produkty.
Nemělo by se stávat, že při milionových investicích do staveb, ať se jedná o domy, byty nebo kanceláře, dostane zákazník s novou stavbou na stěny produkty, které jsou nemoderní, které časem sprašují, jsou nehygienické, blednou a bílá to rozhodně není.
Příběh kbelíku – pozadí reality 58 000 m²
- Přivézt a rozdělat paletu u míchacího centra.
- Rozdělat kbelík (nejde to úplně snadno).
- Vložit do tónovačky (17,5 kg).
- Zvolit odstín.
- Vyjmout z tónovačky (17,5 kg).
- Zavřít (nejde to úplně snadno).
- Vložit na promíchání (17,5 kg).
- Vyjmout a dát zpět na paletu (17,5 kg).
- Při manipulaci s kbelíkem se nazvedá celkem 70 kg.
- Přebalit fólií, odvézt do skladu.
- Jen promíchávání jednoho kbelíku barvy ve třepáku trvá 2 minuty.
- Pro výmalbu 58 000 m² by to trvalo 17,5 hodiny, tedy dva pracovní dny.
- Tónování, otvírání/zavírání a balení je další čas.
- Elektrická energie, amortizace zařízení.
- Možnost chyby, vylití, poškození.
Ondřej Livora, DiS., BODY COLOR s.r.o.
www.barvy-vitex.cz